به گزارش مشرق، در حالی که دولت مجوز واردات روزانه 10 میلیون لیتر بنزین را در سال 93 به بهانه آلایندگی بنزین پتروشیمیها صادر کرده است که تولید با کیفیتترین بنزین پالایشگاهی کشور 8 ماه است متوقف مانده و برای باز گرداندن آن به تولید فعالیت چندانی انجام نمیشود.
بر اساس این گزارش، بنزین موسوم به 100LL یا الکلیت پیش از این به صورت مظروف و با قیمتی دو برابر فوب خلیجفارس وارد کشور میشد که با راهاندازی واحد الکلاسیون پالایشگاه آبادان در حاشیه راهاندازی واحد کتکراکر این پالایشگاه در سال 90، کشور از واردات آن بی نیاز شد.
بنزین الکلیت به دلیل مشخصات بسیار ویژه خود مصارف دوگانهای دارد. بر این اساس این بنزین که با کیفیتترین بنزین کشور محسوب میشود فاقد هرگونه ترکیبات آروماتیک و بنزن بوده و با اکتان بالای 100 تولید میشود. به همین دلیل این بنزین هم در مصارف خاص مانند هواپیماهای آموزشی و هواپیماهای سمپاشی ملخدار مورد استفاده قرار میگیرد و هم با توجه به کیفیت بسیار بالای آن میتوان پس از اختلاط با بنزین معمولی یا نفتا از آن به عنوان اکتانافزا بهره برد.
بر اساس این گزارش، واحد الکلاسیون پالایشگاه آبادان در صورت فعالیت با ظرفیت نزدیک به کامل میتواند روزانه نزدیک به 1 میلیون لیتر بنزین با کیفیت بالا تولید کند که پس از اختلاط با نفتا روازنه 2 میلیون لیتر بنزین عادی قابل مصرف در کشور از آن حاصل میشود.
بر اساس این گزارش قریب به 8 ماه پیش این واحد به دلیل نیاز به تعمیرات از سرویس خارج شد اما در 8 ماه گذشته تلاش قابل توجهی برای بازگرداندن آن به سرویس انجام نشده است و با توجه به اینکه ذخایر این بنزین در حال به پایان رسیدن است احتمال واردات این بنزین قوت گرفته است.
بر اساس این گزارش دلیل اصلی توقف تولید این واحد توقف واحد اسید پالایشگاه آبادان است. واحد اسید پالایشگاه آبادان یک واحد قدیمی است که پس از توقف طولانی مدت دوباره وارد مدار شد اما برای راهاندازی مجدد آن الزامات فنی به اندازهکافی مورد توجه قرار نگرفت.این واحد نیاز به تعویض بعضی قطعات مهم دارد که سفارش خرید آنها به تازگی گذاشته شده است
قیمت این بنزین دو برابر قیمت بنزین فوب خلیج فارس با اکتان 95 است.
راهاندازی واحد الکلاسیون به تیمهای ویژه و مجرب راهاندازی نیاز دارد و در زمان راهاندازی اولیه این واحد نیز از متخصصان صنعت پتروشیمی کشور کمک گرفته شده است.
بر اساس این گزارش، پیش از وقوع جنگ تحمیلی پالایشگاه آبادان یکی واحد الکلاسیون alkoholation در اختیار داشت که در جریان جنگ تحمیلی به طور کامل منهدم و تخریب شد و برای اولین بار در سال 90 چنین واحدی با طراحی مجدد در آبادان راهاندازی شد و محصول بنزین آن با توجه به استفاده در مصارف خاص پس از گذراندن همه تستهای بینالمللی برای تایید کیفیت به مصرفکنندگان عرضه شد.
تولید این بنزین به دلیل مشکلات مصرفکنندگان ویژه آن یعنی شرکتهای هواپیمایی برای واردات بنزین 100LL مورد تقدیر این شرکتها قرار گرفت.
بر اساس این گزارش دولت در سال جدید مجوز واردات روزانه 10 میلیون لیتر بنزین به کشور را با اعتبار چند میلیارد دلار برای جایگزینی بنزین پتروشیمیها و به بهانه آلایندگی این بنزین صادر کرده است.
بسیاری از مسئولان و کارشناسان از جمله عباس شعری مقدم مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی، عبدالحسین بیات عضو هیئت مدیره شرکت ملی پتروشیمی، عادل نژاد سلیم مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیجفارس، حمیدرضا رستمی مدیرعامل پتروشیمی نوری، احمد مهدوی دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی و جلیل سالاری قائممقام سابق شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی آلایندگی بنزین پتروشیمیها را رد کردهاند.
پالایشگاه آبادان با تولید 15 میلیون لیتر در روز یکی از قطبهای اصلی تولید بنزین در ایران است. پیش از این نیز حوادثی در این پالایشگاه قدیمی مانند انفجار در زمان راهاندازی یکی از واحدهای بنزینسازی و توقف تولید واحد CR1 به دلیل نصب دوربین مدار بسته در این پالایشگاه اتفاق افتاده است.
بر اساس این گزارش، بنزین موسوم به 100LL یا الکلیت پیش از این به صورت مظروف و با قیمتی دو برابر فوب خلیجفارس وارد کشور میشد که با راهاندازی واحد الکلاسیون پالایشگاه آبادان در حاشیه راهاندازی واحد کتکراکر این پالایشگاه در سال 90، کشور از واردات آن بی نیاز شد.
بنزین الکلیت به دلیل مشخصات بسیار ویژه خود مصارف دوگانهای دارد. بر این اساس این بنزین که با کیفیتترین بنزین کشور محسوب میشود فاقد هرگونه ترکیبات آروماتیک و بنزن بوده و با اکتان بالای 100 تولید میشود. به همین دلیل این بنزین هم در مصارف خاص مانند هواپیماهای آموزشی و هواپیماهای سمپاشی ملخدار مورد استفاده قرار میگیرد و هم با توجه به کیفیت بسیار بالای آن میتوان پس از اختلاط با بنزین معمولی یا نفتا از آن به عنوان اکتانافزا بهره برد.
بر اساس این گزارش، واحد الکلاسیون پالایشگاه آبادان در صورت فعالیت با ظرفیت نزدیک به کامل میتواند روزانه نزدیک به 1 میلیون لیتر بنزین با کیفیت بالا تولید کند که پس از اختلاط با نفتا روازنه 2 میلیون لیتر بنزین عادی قابل مصرف در کشور از آن حاصل میشود.
بر اساس این گزارش قریب به 8 ماه پیش این واحد به دلیل نیاز به تعمیرات از سرویس خارج شد اما در 8 ماه گذشته تلاش قابل توجهی برای بازگرداندن آن به سرویس انجام نشده است و با توجه به اینکه ذخایر این بنزین در حال به پایان رسیدن است احتمال واردات این بنزین قوت گرفته است.
بر اساس این گزارش دلیل اصلی توقف تولید این واحد توقف واحد اسید پالایشگاه آبادان است. واحد اسید پالایشگاه آبادان یک واحد قدیمی است که پس از توقف طولانی مدت دوباره وارد مدار شد اما برای راهاندازی مجدد آن الزامات فنی به اندازهکافی مورد توجه قرار نگرفت.این واحد نیاز به تعویض بعضی قطعات مهم دارد که سفارش خرید آنها به تازگی گذاشته شده است
قیمت این بنزین دو برابر قیمت بنزین فوب خلیج فارس با اکتان 95 است.
راهاندازی واحد الکلاسیون به تیمهای ویژه و مجرب راهاندازی نیاز دارد و در زمان راهاندازی اولیه این واحد نیز از متخصصان صنعت پتروشیمی کشور کمک گرفته شده است.
بر اساس این گزارش، پیش از وقوع جنگ تحمیلی پالایشگاه آبادان یکی واحد الکلاسیون alkoholation در اختیار داشت که در جریان جنگ تحمیلی به طور کامل منهدم و تخریب شد و برای اولین بار در سال 90 چنین واحدی با طراحی مجدد در آبادان راهاندازی شد و محصول بنزین آن با توجه به استفاده در مصارف خاص پس از گذراندن همه تستهای بینالمللی برای تایید کیفیت به مصرفکنندگان عرضه شد.
تولید این بنزین به دلیل مشکلات مصرفکنندگان ویژه آن یعنی شرکتهای هواپیمایی برای واردات بنزین 100LL مورد تقدیر این شرکتها قرار گرفت.
بر اساس این گزارش دولت در سال جدید مجوز واردات روزانه 10 میلیون لیتر بنزین به کشور را با اعتبار چند میلیارد دلار برای جایگزینی بنزین پتروشیمیها و به بهانه آلایندگی این بنزین صادر کرده است.
بسیاری از مسئولان و کارشناسان از جمله عباس شعری مقدم مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی، عبدالحسین بیات عضو هیئت مدیره شرکت ملی پتروشیمی، عادل نژاد سلیم مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیجفارس، حمیدرضا رستمی مدیرعامل پتروشیمی نوری، احمد مهدوی دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی و جلیل سالاری قائممقام سابق شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی آلایندگی بنزین پتروشیمیها را رد کردهاند.
پالایشگاه آبادان با تولید 15 میلیون لیتر در روز یکی از قطبهای اصلی تولید بنزین در ایران است. پیش از این نیز حوادثی در این پالایشگاه قدیمی مانند انفجار در زمان راهاندازی یکی از واحدهای بنزینسازی و توقف تولید واحد CR1 به دلیل نصب دوربین مدار بسته در این پالایشگاه اتفاق افتاده است.